Obszary działalności naukowo-badawczej Katedry:

  • organizacja i funkcjonowanie sfery agrobiznesu i jej implikacje dla rolnictwa,
  • instytucje i organizacje rolnicze,
  • interwencjonizm na rynku produktów rolnych,
  • rozwój systemów marketingowych na podstawowych rynkach rolnych,
  • zmiany w opodatkowaniu, ubezpieczeniach w rolnictwie i zabezpieczeniu społecznym rolników,
  • rozwój przedsiębiorczości na wsi ze szczególnym uwzględnieniem aktywizacji zawodowej kobiet,
  • finanse sektora publicznego,
  • rozwój lokalny i regionalny, marketing terytorialny
  • polityki Unii Europejskiej,
  • gospodarka nieruchomościami.

Profile naukowo-badawcze Zakładów

Zakład Marketingu i Analiz Rynkowych

Tematyka badań prowadzonych w Zakładzie Marketingu i Analiz Rynkowych dotyczy zwłaszcza badań rynku dóbr i usług na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym, uwarunkowań zachowań konsumentów oraz wpływu marketingu na rozwój wybranych rynków. Realizowana problematyka badawcza koncentruje się na następujących zagadnieniach:

  • marketing i jego rodzaje oraz jego zastosowanie w rozwoju rynków, w tym m.in: marketing usług; marketing w agrobiznesie, marketing partnerski, marketing terytorialny, marketing internetowy,
  • komunikacja marketingowa;
  • metodyka badań marketingowych;
  • zarządzanie marketingowe;
  • ochrona i edukacja konsumentów;
  • badania rynku, ze szczególnym uwzględnieniem rynków: rolnych, żywności, usług (zwłaszcza m.in. turystycznych i finansowych), pracy;
  • zachowania rynkowe konsumentów i ich uwarunkowania;
  • zachowania na rynku przedsiębiorstw oraz jednostek samorządu terytorialnego;
  • współczesne tendencje rozwoju konsumpcji żywności w Polsce i UE;
  • ekonomiki szczegółowe, takie m.in. jak: ekonomika agrobiznesu, ekonomika turystyki, ekonomika usług gastronomicznych, ekonomika handlu;
  • handel elektroniczny;
  • współczesne koncepcje w rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, w szczególności analizy w zakresie biogospodarki oraz gospodarki o obiegu zamkniętym;
  • konkurencyjność producentów rolnych zrzeszonych w organizacjach producenckich;
  • zarządzanie łańcuchami dostaw w agrobiznesie;
  • konkurencyjność gospodarki żywnościowej: wymiar europejski i globalny;
  • ochrona własności intelektualnej oraz strategie innowacyjne przedsiębiorstw;
  • ekonomia przestrzenna oraz rozwój regionalny i lokalny.

Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich

Tematyka badań prowadzonych w Zakładzie Studiów Regionalnych i Europejskich dotyczy lokalnych, regionalnych i globalnych uwarunkowań rozwoju obszarów wiejskich. Realizowana problematyka badawcza koncentruje się na następujących zagadnieniach:

  • teoretyczne aspekty rozwoju lokalnego i regionalnego;
  • przestrzenne zróżnicowanie rozwoju lokalnego i regionalnego (w Polsce i w Unii Europejskiej);
  • podmioty rozwoju lokalnego i regionalnego;
  • polityka regionalna Unii Europejskiej oraz fundusze europejskie – skutki dla rozwoju lokalnego i regionalnego;
  • rozwój funkcji społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich;
  • infrastruktura jako czynnik rozwoju obszarów wiejskich;
  • miejsce kapitału ludzkiego i społecznego w rozwoju obszarów wiejskich;
  • aspekty społeczne rozwoju obszarów wiejskich na poziomie lokalnym i regionalnym;
  • środowiskowe uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego;
  • zachowania konsumenckie gospodarstw domowych w kontekście rozwoju zrównoważonego;
  • endogeniczne i egzogeniczne uwarunkowania rozwoju rynku pracy;
  • konkurencyjność Polski, krajów Unii Europejskiej i krajów Grupy Wyszehradzkiej
    w handlu zagranicznym artykułami rolno-spożywczymi;
  • procesy integracyjne w Europie i ich znaczenie w konkurencyjności gospodarek;
  • ugrupowania regionalne i ich rola w rozwoju handlu zagranicznego;
  • interwencjonizm i Wspólna Polityka Rolna;
  • umiędzynarodowienie działalności biznesowej w kontekście rozwoju agrobiznesu.