Obszary działalności naukowo-badawczej Katedry:
- organizacja i funkcjonowanie sfery agrobiznesu i jej implikacje dla rolnictwa,
- instytucje i organizacje rolnicze,
- interwencjonizm na rynku produktów rolnych,
- rozwój systemów marketingowych na podstawowych rynkach rolnych,
- zmiany w opodatkowaniu, ubezpieczeniach w rolnictwie i zabezpieczeniu społecznym rolników,
- rozwój przedsiębiorczości na wsi ze szczególnym uwzględnieniem aktywizacji zawodowej kobiet,
- finanse sektora publicznego,
- rozwój lokalny i regionalny, marketing terytorialny
- polityki Unii Europejskiej,
- gospodarka nieruchomościami.
Profile naukowo-badawcze Zakładów
Zakład Marketingu i Analiz Rynkowych
Tematyka badań prowadzonych w Zakładzie Marketingu i Analiz Rynkowych dotyczy zwłaszcza badań rynku dóbr i usług na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym, uwarunkowań zachowań konsumentów oraz wpływu marketingu na rozwój wybranych rynków. Realizowana problematyka badawcza koncentruje się na następujących zagadnieniach:
- marketing i jego rodzaje oraz jego zastosowanie w rozwoju rynków, w tym m.in: marketing usług; marketing w agrobiznesie, marketing partnerski, marketing terytorialny, marketing internetowy,
- komunikacja marketingowa;
- metodyka badań marketingowych;
- zarządzanie marketingowe;
- ochrona i edukacja konsumentów;
- badania rynku, ze szczególnym uwzględnieniem rynków: rolnych, żywności, usług (zwłaszcza m.in. turystycznych i finansowych), pracy;
- zachowania rynkowe konsumentów i ich uwarunkowania;
- zachowania na rynku przedsiębiorstw oraz jednostek samorządu terytorialnego;
- współczesne tendencje rozwoju konsumpcji żywności w Polsce i UE;
- ekonomiki szczegółowe, takie m.in. jak: ekonomika agrobiznesu, ekonomika turystyki, ekonomika usług gastronomicznych, ekonomika handlu;
- handel elektroniczny;
- współczesne koncepcje w rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, w szczególności analizy w zakresie biogospodarki oraz gospodarki o obiegu zamkniętym;
- konkurencyjność producentów rolnych zrzeszonych w organizacjach producenckich;
- zarządzanie łańcuchami dostaw w agrobiznesie;
- konkurencyjność gospodarki żywnościowej: wymiar europejski i globalny;
- ochrona własności intelektualnej oraz strategie innowacyjne przedsiębiorstw;
- ekonomia przestrzenna oraz rozwój regionalny i lokalny.
Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich
Tematyka badań prowadzonych w Zakładzie Studiów Regionalnych i Europejskich dotyczy lokalnych, regionalnych i globalnych uwarunkowań rozwoju obszarów wiejskich. Realizowana problematyka badawcza koncentruje się na następujących zagadnieniach:
- teoretyczne aspekty rozwoju lokalnego i regionalnego;
- przestrzenne zróżnicowanie rozwoju lokalnego i regionalnego (w Polsce i w Unii Europejskiej);
- podmioty rozwoju lokalnego i regionalnego;
- polityka regionalna Unii Europejskiej oraz fundusze europejskie – skutki dla rozwoju lokalnego i regionalnego;
- rozwój funkcji społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich;
- infrastruktura jako czynnik rozwoju obszarów wiejskich;
- miejsce kapitału ludzkiego i społecznego w rozwoju obszarów wiejskich;
- aspekty społeczne rozwoju obszarów wiejskich na poziomie lokalnym i regionalnym;
- środowiskowe uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego;
- zachowania konsumenckie gospodarstw domowych w kontekście rozwoju zrównoważonego;
- endogeniczne i egzogeniczne uwarunkowania rozwoju rynku pracy;
- konkurencyjność Polski, krajów Unii Europejskiej i krajów Grupy Wyszehradzkiej
w handlu zagranicznym artykułami rolno-spożywczymi; - procesy integracyjne w Europie i ich znaczenie w konkurencyjności gospodarek;
- ugrupowania regionalne i ich rola w rozwoju handlu zagranicznego;
- interwencjonizm i Wspólna Polityka Rolna;
- umiędzynarodowienie działalności biznesowej w kontekście rozwoju agrobiznesu.